dinsdag 23 februari 2016

Zeven hoofdzonden, een serie overpeinzingen. (3) Woede

Woede

Niet de woede schijnt een zonde te zijn, maar het uitleven daarvan. ‘Jij kan heel emotioneel en primair reageren’ zegt mijn lieve echtgenoot me dan. Tja, dat wist ik natuurlijk zelf ook al. ‘Jij wordt eerst boos en denkt dan na’, wrijft ze me nog een keer in…..grgrgrgrgr …Wat denkt ze wel? Maar ze heeft natuurlijk gelijk. Maar de boosheid die ik soms voel kan ook voor enorm veel adrenaline zorgen. Je gaat dan echt even je tanden ergens inzetten. Er zit een enorme kracht in de woede. Vooral in die van mij, ha …. Ben je boos, dan voel je tot in de toppen van je tenen dat je leeft. Die enorme kracht van de woede moet je leren kanaliseren. Niet eerst boos en dan denken, maar eerst denken en dan loslaten…..


Fragment uit: Lied van de toorn


"Ezeldom heb je het spel verloren.
Ezel, je wilt van verlies niet horen,
Vandaar je gebral en bravoer,
Gebral, bravoer.
Messen kan ik net zo goed trekken
- Ook al ben ik een boer -
Maar je zult vanzelf verrekken:
Je liefje is een hoer.
(…)
"

Uit: De zeven zonden van Camera Trajectina. Tekst: Gerrit Komrij

Wordt vervolgd met een overpeinzing over Traagheid.

Bijzonder leiderschapsprogramma geïnspireerd door het werk van Jeroen Bosch
Vanuit KPC Groep maak ik samen met collega Tom Koot een bijzonder leiderschapsprogramma, Leiderschap is meesterschap. Lessen van Jeroen Bosch. Reflectie op je zonden en deugden om van daaruit je leiderschap te ontwikkelen is de leidraad van het programma.
Op 29 maart bieden we een programma van één dag aan. Aansluitend op dit programma is het mogelijk om verdiepende modules te volgen.

1 opmerking:

  1. Woede is mijn wil wanneer het echt niet wil. Woede is mijn wanhoop. Woede van een ander voedt mijn wantrouwen.

    BeantwoordenVerwijderen