zondag 21 februari 2016

Zeven hoofdzonden, een serie overpeinzingen. (2) Afgunst

Afgunst

Het verheerlijken van en het streven naar een ideaal dat een ander al bereikt had is een tweede zondige trek die ik bij mezelf herken.

Fragment uit Lied van de afgunst

"Het lastige van een dik ik is
dat er andere ikken zijn
die zich ook dik willen maken.
Er zijn zeer veel ikken.
Dikte zweert bij dikte
en de ruimte is beperkt
dus in een scheet is de nijd geboren".

“(…)
Ik ben gezond van leden,
Ik heb het grootste bot.
Toch ben ik nooit tevreden,
Ellendig is mijn lot.
Ik moet naar anderen gluren,
Het bot is mij te klein.
Ik zie alleen maar buren
Die welvoorziener zijn
(…)”.

Scenes uit 'De zeven zonden van Camera Trajectina en Gerrit Komrij

Wanneer een ander team dan het onze het beter doet, dan voel ik een gezonde spanning. Maar afgunst gaat bij mij wel verder dan gezonde competitie. Op het moment dat een vakgenoot promoveerde en daarmee naar mijn gevoel meer status verwierf in de ogen van mensen om me heen, nam ik het besluit om ook zo’n academische prestatie na te streven. Toen bleek dat die vakbroeder vervolgens ook een bestseller kon schrijven was ik jaloers. Dat zou ik ook wel willen. Al ga ik niet zo ver dat ik zou willen dat de ander niet van zijn succes zou kunnen genieten. En het is bij jou ook nooit materialistisch zegt mijn lieve vrouw. Nee, het is eerder onzekerheid en het is bijna altijd intellectualistisch. Napoleon heeft eens gezegd: ‘Afgunst is een verkondiging van inferioriteit’. Die komt hard binnen.
“I was feeling insecure. You might not love me anymore. I was shivering inside…..” zingt John Lennon in Jealous guy.
Wat probeer ik te bewijzen? En tegen welke prijs?.

Net zoals hoogmoed bezorgt afgunst me een drive. Zo was daar de drive om te promoveren, zo voel ik nog altijd de drive om te schrijven. Maar wat is daarvoor de prijs? Wat ontzeg ik mezelf en mijn geliefden door me op te sluiten in de studeerkamer? Door me in afgunst anders voor te doen dan degene die ik ben verlies ik veel van mezelf. Dat is een harde les. Ik realiseer me dat ik een voorbeeld kan nemen aan mijn dochter die ongebreideld kan genieten van het geluk van anderen.

Wordt vervolgd met een overpeinzing over Woede.

Bijzonder leiderschapsprogramma geïnspireerd door het werk van Jeroen Bosch
Vanuit KPC Groep maak ik samen met collega Tom Koot een bijzonder leiderschapsprogramma, Leiderschap is meesterschap. Lessen van Jeroen Bosch. Reflectie op je zonden en deugden om van daaruit je leiderschap te ontwikkelen is de leidraad van het programma.
Op 29 maart bieden we een programma van één dag aan. Aansluitend op dit programma is het mogelijk om verdiepende modules te volgen.

1 opmerking:

  1. Dat beschrijf je mooi.
    En ik gun je alles wat je jezelf zou gunnen.
    Ik kan soms jaloers zijn op mensen die de lichtheid van het bestaan leven. Soms.

    BeantwoordenVerwijderen