zaterdag 5 maart 2016

Zeven hoofdzonden, een serie overpeinzingen. (6) Lust

Lust

Mocht u met rode oortjes zitten te wachten op verhalen over mijn seksuele escapades, dan moet ik u helaas teleurstellen. Niet omdat ik er niet over zou durven schrijven, maar omdat ze er domweg niet zijn. Misschien is dat wel het probleem.

Een overpeinzingen over lust valt me zwaar. Het kost me moeite om zo te zeggen met de billen bloot te gaan. Hoe zou dat komen? Waarom vind ik het moeilijk om met me bloot te geven als het gaat om lust? Misschien is het omdat het me moeite kost om iets zondigs aan mijn lustbelevening te ontdekken. Al denk ik niet dat ik mezelf daarmee in slaap moet sussen.

Er wordt vaak gezegd dat de mens een seksueel wezen is. Ook ik zeg over mezelf dat ik een in en in seksueel wezen ben. Seksualiteit en levenslust, levenslust en seksualiteit gaan voor mij hand in hand. Daarin ben ik vast niet alleen.

Fragment uit: Lied van de Wellust
O Venus’ band, o felle brand!
Hoe heeft die deerne zo plezant
Mijn ellendige hart bedwongen?
Ik word gedurig en charmant
Door haar doen in een liefdesband
Gedrongen, ondanks jaloerse tongen.


Uit: De zeven zonden van Camera Trajectina. Tekst: Gerrit Komrij

Het doet daarom pijn om onder ogen te zien dat de seksualiteit in mijn leven, nu ik tegen de zestig loop, minder wordt. Het doet nog meer pijn om onder ogen te zien dat dat niet komt doordat mijn seksuele lust afneemt. Maar omdat ik met andere lusten het leven geweld aan doe. Me daardoor een gezonde portie seks ontzeg. En zo mezelf geweld aan doe.
In het leven jaag ik van alles na. En ik houd mezelf voor dat het ook iets met echt leven, de lust voor echt leven te maken heeft. Maar tekenend vind ik de vier laatste regels en de drie laatste woorden die ik in de lyrics van Iggy Pop’s song Lust for life tegen kwam.

Got a lust for life
Yeah a lust for life
I got a lust for life
Lust for life [repeat and fade]


Kortom, als ik er last van heb dat de seksualiteit minder wordt, en dat heb ik, dan moet ik eerst bij mezelf te rade gaan. Want ik verlies mezelf in werk, in vriendschappen en andere liefhebberijen en val ’s avonds uitgeblust op de bank in slaap (repeat and fade). Daarmee zondig ik tegen het lichaam en tegen het leven.

Wordt vervolgd door een zevende en laatste overpeinzing over hebzucht

Bijzonder leiderschapsprogramma geïnspireerd door het werk van Jeroen Bosch
Vanuit KPC Groep maak ik samen met collega Tom Koot een bijzonder leiderschapsprogramma, Leiderschap is meesterschap. Lessen van Jeroen Bosch. Reflectie op je zonden en deugden om van daaruit je leiderschap te ontwikkelen is de leidraad van het programma.
Op 29 maart bieden we een programma van één dag aan. Aansluitend op dit programma is het mogelijk om verdiepende modules te volgen.

1 opmerking: