zondag 28 februari 2016

Zeven hoofdzonden, een serie overpeinzingen. (5) Gulzigheid

Gulzigheid

Ach, het zal wel met mijn gulzigheid te maken hebben dat ik diëtist geworden ben. Ik las ooit dat in onderzoek is aangetoond dat 50% van alle psychologie studenten depressief is of een andere stoornis heeft? In de vijfentwintig jaar dat ik gestopt ben is er ieder jaar minstens een pondje bijgekomen. Gulzigheid gaat bij mij verder dan eten. Het kruis dat mijn vrouw draagt is dat ze getrouwd is met iemand die een manische verzamelaar is. Dan ben je een ‘horder’ weet ze me te vertellen of beter nog, dat is de diagnose die ze stelt. Ja, het is waar, ik ben een verzamelaar van boeken en platen, van kunstwerken en prullaria, en ook van relaties. Nooit mag er van mij iets weg. Nooit kap ik een vriendschap uit het verleden definitief af. Met grote angst zie ik op televisie programma’s waar mensen met een pathologische verzamelwoede worden geholpen. Twee gedachten bekruipen me dan., Het zal bij mij zo erg toch niet worden? Maar ook, en dat is het hele erge, ze komen me morgen toch niet bij mij om me te ‘ontzamelen’?

Fragment uit: Lied van de vraatzucht
"Ik wil alleen maar zweren
Bij wildbraad, worst en wijn,
Bij dagelijks potverteren
En eeuwig zalig zijn!
Geprezen spies en kruik,
Geprezen klem en fuik:
Men kent de goede heren
Het beste aan de buik".
(…)

D eerste keer dat ik de kunsten mij in mijn herinnering confronteerden met de zeven hoofdzonden en in het bijzonder met Gulzigheid was toen ik in 1973, zeventien jaar oud maar kennelijk niet helemaal rein meer, La Grande Bouffe zag.

Wordt vervolgd met een overpeinzing over Lust

Bijzonder leiderschapsprogramma geïnspireerd door het werk van Jeroen Bosch
Vanuit KPC Groep maak ik samen met collega Tom Koot een bijzonder leiderschapsprogramma, Leiderschap is meesterschap. Lessen van Jeroen Bosch. Reflectie op je zonden en deugden om van daaruit je leiderschap te ontwikkelen is de leidraad van het programma.
Op 29 maart bieden we een programma van één dag aan. Aansluitend op dit programma is het mogelijk om verdiepende modules te volgen.

1 opmerking:

  1. Ik verwachtte een verhaal over oesters uit warme wateren. En wat dat dan teweeg zou brengen. Zoiets als ik met chocolade. Daar is ook zo'n mooie film over gemaakt: Como aqua para chocolate.

    BeantwoordenVerwijderen