donderdag 9 april 2015

Raak in het innovatiehuis

Raak, heet de bijeenkomst die ik vandaag modereer in het Innovatiehuis. Er komen een aantal bestuurders, directeuren, stafmedewerkers en adviseurs uit het beroepsonderwijs, die het hopelijk aandurven om geraakt te worden. Als adviseur van KPC Groep wil ik de deelnemers een ervaring bezorgen, nodig ik hen uit om samen te leren. Als metgezel heb ik Klaas Burger uitgenodigd. Hij is een van de initiatiefnemers van de academie voor beeldvorming, die voortkomt uit het makershuis. Ik zeg metgezel omdat Klaas Burger in zijn werk zich van de schaamlap 'kunstenaar' heeft ontdaan. De academie voor beeldvorming vertrekt vanuit de opvatting dat beelden aanleiding zijn voor misverstanden, spanningen en conflicten, maar ook bron van plezier, vernieuwing en hoop. De Academie voor Beeldvorming wil de tactieken, belangen en blinde vlekken achter beelden zichtbaar maken. Dit wordt gedaan door de productie van nieuw beeld in leertrajecten op locatie, vanuit een bepaald vraagstuk of rondom een groep of individu. Deelnemers participeren, onder regie van een beeldend kunstenaar, ieder vanuit hun eigen expertise: journalisten, wetenschappers, financiers, hulpverleners en ervaringsdeskundigen.

1 opmerking:

  1. Het werden mooie gesprekken vandaag. Ze emotioneerden en verdiepten meestentijds, soms blokkeerden ze. Ze shockeerden niet. Eigenlijk wel jammer. Maar we lieten elkaar ons vakmanschap zien. Onderwijsmensen als kunstenaars.

    BeantwoordenVerwijderen