dinsdag 11 maart 2014

Conserveren, Industrialiseren, Coöpereren - Over de productie van digitale leermiddelen in het onderwijs

Vijf jaar geleden maakte ik een essay voor kennisnet. Daarin betoogde ik dat de digitalisering van het onderwijs vaak moeizaam verloopt. In 2014 is de vraag naar hoe dat komt en wat eraan te doen is nog steeds relevant. In het essay Conserveren, Industrialiseren en Collaboreren zoek ik de oorzaak van de problemen in de aard van de school. Als titel voor het essay koos ik -heel onhandig - voor het werkwoord collaboreren. Beter is het werkwoord coöpereren. Mijn analyse is dat er scholen zijn die geen goede voedingsbodem hebben voor digitalisering, omdat ze naar binnen gericht en behoudend zijn of omdat leraren geen eigenaar van het onderwijs kunnen zijn en van buitenaf gestuurd worden. De oplossing is volgens mij dat méér scholen zich ontwikkelen tot productieve, naar buiten gerichte netwerken. Netwerken die de leraar verleiden tot professionalisering en de productie van digitale leermiddelen. Met een aantal collega's van KPC Groep heb ik onlangs een whitepaper gemaakt Leren in verbinding waarin we een aantal perspectieven uitwerken op het leren en professionaliseren in netwerken. De inzicht in deze white-paper kunnen helpen bij het ontwikkelen van coöperatieve netwerken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten