dinsdag 15 februari 2011

Conserveren, industrialiseren of coöpereren - over de productie van digitale leermiddelen in het onderwijs

De digitalisering van het onderwijs verloopt moeizaam (Simons, 2002; Kennisnet 2009). Hoe zou dat komen en wat is eraan te doen? Dat zijn de twee vragen die ik in een essay voor Kennisnet beantwoord. Ik gaf dat stuk de titel Conserveren, industrialiseren of collaboreren. [Vanwege de WO-II associaties met collaboreren kies ik bij nader inzien voor coöpereren]
De oorzaak van het probleem zoek ik in de aard van de school. Er zijn scholen die geen goede voedingsbodem hebben voor digitalisering. Omdat ze naar binnen gericht en behoudend zijn of omdat leraren geen eigenaar van het onderwijs kunnen zijn en van buitenaf gestuurd worden.
De oplossing is volgens mij dat méér scholen zich ontwikkelen tot productieve, naar buiten gerichte netwerken. Netwerken die de leraar verleiden tot professionalisering en de productie van digitale leermiddelen. Klik hier voor het essay

Geen opmerkingen:

Een reactie posten