dinsdag 14 april 2015

Hart voor de zaak - Normatieve professionalisering

Het exliciet bespreken van normen, die iedereen heeft, kan een hele functionele leerervaring zijn. Normatieve professionalisering kan omschreven worden als ‘de bewustwording van het krachtenveld van verschillende normen (maatschappelijke, organisatorische, professionele en persoonlijke) waarin de professional zich bevindt en het zoeken naar de juiste rechtvaardigingsgrond voor het professionele handelen, die per situatie kan verschillen en om een afweging (vooraf, tijdens en achteraf) vraagt. Probeer sturingsprincipes, beroepsstandaarden en persoonlijke en collectieve normen en waarden met elkaar in verband te brengen. Dat is een basis voor goed werk en goed werk is spannend. Samen met Leo van den Brom maak ik voor het HRD blad Opleiding & Ontwikkeling een themareeks over normatieve professionalisering.

De volgende zeventien artikelen werden eerder gepubliceerd in het tijdschrift Opleiding & Ontwikkeling (O&O)
1. Hart voor de zaak. Inleidend artikel. Leo van den Brom en Ton Bruining (2011). Opleiding & Ontwikkeling, jrg.24, nr. 3.
2. Goed in gesprek. Interview met Harry Kunneman en Edgar Karssing. Leo van den Brom en Ton Bruining (2011). Opleiding & Ontwikkeling,
jrg.24, nr. 4.
3. Vakmanschap als beweging. Casus vanuit de politie, Cees Sprenger (2011). Opleiding & Ontwikkeling, jrg.24, nr. 4.
4. Wie ben ik om iets te vinden van mijn collega's. Casus vanuit het onderwijs. Hartger Wassink (2011). Opleiding & Ontwikkeling, jrg.24, nr. 5.
5. De morele dimensie. Jos Delnoij en Jan Laurier (2012). Opleiding & Ontwikkeling, jrg.25, nr. 1.
6. Ontwikkeling door onderzoeksintervisie. René Brohm (2012). Opleiding & Ontwikkeling, jrg.25, nr. 1.
7. Goed werk door provocatieve professionals. Interview met Hugo Letiche en Rene ten Bos. Leo van den Brom en Ton Bruining (2012). Opleiding & Ontwikkeling, jrg.25, nr. 2.
8. Met professionals in gesprek. Drie ontmoetingen. Interview met drie professionals. Leo van den Brom en Ton Bruining (2012). Opleiding & Ontwikkeling, jrg.25, nr. 3.
9. Goed werk is werken en leren op de grens. Leo van den Brom en Ton Bruining (2012). Opleiding & Ontwikkeling, jrg.25, nr. 3.
10. Kritiek als omslagpunt. Suzan Langenberg (2012). Opleiding & Ontwikkeling, jrg.25, nr. 4.
11. Op glad ijs. Casus vanuit de HRD-praktijk. Marion Hoeffgen (2012). Opleiding & Ontwikkeling, jrg.25, nr. 5.
12. Mores leren in het HRD vak. Ton Bruining (2013). Opleiding & Ontwikkeling, jrg.26, nr. 1.
13. Een vakkundige twijfelaar. Jos Mevis (2013). Opleiding & Ontwikkeling, jrg.26, nr. 1.
14. Normatieve professionalisering, een remedie voor morele zwijgzaamheid van managers. André Wierdsma (2013). Opleiding & Ontwikkeling, jrg.26, nr. 2.
15. Professionele ethiek. Rob van Es (2013). Opleiding & Ontwikkeling, jrg.26, nr. 3.
16. Normatieve professionalisering, een zoektocht naar plezier. Merel Luichies (2013). Opleiding & Ontwikkeling, jrg.26, nr. 3.
17. Het eindpunt bereikt. Epiloog. Frits Schipper (2013). Opleiding & Ontwikkeling, jrg.26, nr. 3.


Hart voor de zaak is het inleidende artikel voor een reeks in het HRD blad Opleiding en Ontwikkeling waarin uiteindelijk 17 artikelen zijn verschenen. Op zoek op zoek naar verdieping, visies en praktijkvoorbeelden spreken we in Goed in gesprek met Harry Kunneman, hoogleraar aan de Universiteit voor Humanistiek en Edgar Karssing, universiteir docent aan Nyenrode University. Bureaucratie en technologie perken het werk van professionals in. Om goed werk te kunnen blijven verrichten zijn provocatieve professionals nodig die kritische vragen stellen, dat stellen Hugo Letiche en René ten Bos. Letiche is emiritus hoogleraar practice van de Universiteit voor Humanistiek en Ten Bos is hoogleraar organisatiefilosofie aan de Radboud universiteit. Goed werk door provocatieve professionals is een artikel op basis van gesprekken met beide hoogleraren. ‘Goed werk’ wordt niet alleen bepaald door de inhoud, het gaat net zo goed om de context. Maar hoe staat het daarmee in de dagelijkse praktijk? In Met professionals in gesprek een verkenning met drie professionals: een medisch specialist, een publieke dienstverlener en een tv-maker. Aansluitend blikken we terug op onze ontmoetingen met professionals. In Goed werk is werken en leren op de grens, onderzoeken we wat de consequenties van normatieve ontwikkeling van professionals zijn en welke HRDopgave daaruit voortvloeit. Goed werk omvat méér dan alleen de inzet van deskundigheid. De hedendaagse professional wordt uitgedaagd om nieuwe vragen te beantwoorden en over zijn grenzen heen te kijken. In Mores leren in het HRD vak verkennen we het gebruik van beroeps- en gedragscodes die verschillende beroepsverenigingen In het HRD veld gebruiken. Worden er mores mee geleerd? Dat is de grote vraag. De managementpraktijk is, net als het werk van klassieke professionals, per definitie normatief. Managers zouden elkaar, als vakgenoten, moeten bevragen over de beslissingen die ze nemen in hun praktijken. Dat gebeurt nog veel te weinig. Er is eerder sprake van morele armoede en morele eenzaamheid. Remedie voor morele managers is een stuk van Nyenrode hoogleraar André Wierdsma, waaraan ik een bijdrage leverde. In de epiloog, Het eindpunt bereikt? besspreekt filosoof Frits Schipper de 16 artikelen die eerder verschenen in de reeks. De verkenningen die Leo van den Brom en ik deden zijn ook nog eens samengepakt in een hoofdstuk dat ik maakte voor het boek van Harry Kunneman en Hans van Ewijk, Praktijken van normatieve professionalisering. In het hoofdstuk Normatieve professionalisering als kernopgave voor het Human Resource Development-vak beschrijf ik wat normatieve professionalisering voor mij zelf betekent.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten