dinsdag 23 februari 2016

Zeven hoofdzonden, een serie overpeinzingen. (4) Traagheid

Traagheid



'Hmmmm traag? Jij bent eigenlijk helemaal niet traag', lacht mijn vrouw. 'Je bent heel breed georiënteerd. Dat is een ander woord voor supertraag, haha En jij vindt altijd een manier om je nog breder te oriënteren'. Alweer ben ik meer dan bang dat ze gelijk heeft. Ik weet het. Het is the story of my life. 'Maar ik ontdek ook héél veel', roep ik dan. 'Al dat doelgerichtheidsfetisjisme, dat verheerlijken van focus, die fascinatie met efficency dat we steevast verbinden met snelheid en dat ingebakken is in onze cultuur. Dat poetst maar één kant van de medaille', sputter ik tegen. 'Traagheid heeft heel onterecht een slechte naam. We verbinden traagheid met domheid, lethargie, gebrek aan interesse en ambitie. Ik wil graag meegaan met de Vlaamse filosoof Erik Oger die vindt dat de veroordeling van de traagheid niet terecht is. Er mag meer waardering komen voor trage en knagende vragen. Het denken in organisaties mag weer ingeschakeld worden. En laten we ruimte geven aan wat de Grieken het Kairos, het gunstige ogenblik noemden. Dat gunstige ogenblik laat zich niet dwingen en dat klooien van mij is juist van grote waarde'. 'Dream on dreamer', smaalt mijn vrouw.

Fragment uit: Lied van de luiheid
(…)

Mijn tijd is op, het is te laat
Om me alsnog te haasten.
Ik doe al stervend niemand kwaad,
Geen kroost heb ik noch naasten.
(…)

Uit: De zeven zonden van Camera Trajectina. Tekst: Gerrit Komrij


Wordt vervolgd met een overpeinzing over Gulzigheid.

Bijzonder leiderschapsprogramma geïnspireerd door het werk van Jeroen Bosch
Vanuit KPC Groep maak ik samen met collega Tom Koot een bijzonder leiderschapsprogramma, Leiderschap is meesterschap. Lessen van Jeroen Bosch. Reflectie op je zonden en deugden om van daaruit je leiderschap te ontwikkelen is de leidraad van het programma.
Op 29 maart bieden we een programma van één dag aan. Aansluitend op dit programma is het mogelijk om verdiepende modules te volgen.

4 opmerkingen:

  1. Mooi leesvoer Ton. De volgende gaat over 'lust' als zonde. Dan gaat het toch niet over jou en je echtgenote? En volgen de deugden ook nog?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank voor je reactie Edith, maar hoe kan ik over lust spreken zonder mijn echtgenote te betrekken? En ja de deugden volgen ook nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn traagheid ervaar ik als zondig, tot ik de bedoeling ervan begrijp. Waarom mijn uitstel gedrag? Waardoor dat afwachten? Waarom duurt het soms zo lang voor ik mij die vraag stel?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen