In de zomer van 2015 bestudeerde en speelde ik met een groep van tien mannen Hamlet van Shakespeare, olv. regisseur Jurre Schreuder. Dat was een bijzondere ervaring. Niet alleen omdat het een fantastische vakantie-ervaring was met een fijne groep cursisten en een geweldige leermeester. Het was bovenal een bijzondere ervaring omdat tijdens het bestuderen en spelen van de scenes en monologen uit Hamlet de dilemma's van de personages tot op het bot voelbaar waren. De morele vraagstukken waarmee de personages van Shakespeare worstelden, de politieke spelletjes die ze speelden en de conflicten waarmee ze te maken hadden zijn, weliswaar in andere verschijningen, ook nu nog actueel. De auteur en theatermaker Shakespeare manifesteert zich als een kunstenaar die universeel en van alle tijden is. Shakespeare laat vorm en materie met elkaar vechten om tot diepere inzichten te komen. Niet vreemd dat theater- en filmmakers nog steeds door zijn werk geïnspireerd raken. Ook al werd er in de tijd van Shakespeare op een andere manier naar organiseren, leiderschap en naar hiërarchische verhoudingen gekeken, ook van dag de dag nog kunnen managers en professionals leren van de vraagstukken die Shakespeare opwerpt.
Wie was Shakespeare? Hoe kon hij de allergrootste worden? Waarom braken collega’s van pure nijd hun ganzenveer doormidden? Om me verder te verdiepen in de kunstenaar Shakespeare neem ik dit voorjaar deel aan een collegereeks De bril van Shakespeare door Shakespeare-kenner Emile Schra. Doe je mee?
Samen met Emile Schra en Onterfd Goed organiseer ik de collegereeks op een reeks van vijf zondagochtenden tussen 13 maart tot en 1 mei (13-20 maart; 3-10 april en 1 mei). Wil je mee doen ga dan naar de website van Emile Schra.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten